حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 20 ربيع ثاني 1442 Saturday, 5 December , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 78 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 0×
  • اوقات شرعی

  • فرید صادقیان کارشناس حقوق و الهیات نوشت

    فقط مقربان الهی با اذن خداوند می توانند بر آن آگاه شوند

    شناسه : 726 07 فوریه 2020 - 23:24 ارسال توسط : منبع : هفته نامه امت و ملت
    این مهم با ساختن اشرافی متعالی، روز به روز نوشونده، اثر بخش، کارآمد و تعامل سازنده با ذی نفعان در سلسله مراتب به انجام می رسد.
    فقط مقربان الهی با اذن خداوند می توانند بر آن آگاه شوند
    پ
    پ

     

    اشراف از دیدگاه قرآن کریم،عترت(ع) و ولایت

    نویسنده: فرید صادقیان ( کارشناس حقوق ) 

    ((…همانا پروردگارت بر مردم احاطه دارد…))1

    چکیده: به توفیق حضرت ربوبی این مقاله از لحاظ ساختاری مطابق با آخرین مدل علمی راهبرد اشراف و از حیث ماهوی، براساس آموزه های” ثقلین” تدوین و برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی که در بیانیه گام دوم نیز بیان فرموده اند تقدیم حضور می گردد. مطالب و موضوع های مطرح شده ، خواننده را از درون پیش رونده و از برون پیش برنده نموده و جامعیت و حجیت “ثقلین” علی رغم وجود ثبات در اصول و اهداف، بخش های متغیر احکامی را که تابع شرایط حاکم در جامعه است، به تحول در اندیشه ، گفتار و رفتار می کند. به برکت مفاهیم نورانی در این مقاله و از سوی دیگر فطرت الهی که در درون بشریت نهادینه شده ، موجب پیروزی در مسیر زندگی در برابر رویارویی با موانع و چالش های گوناگون می گردد. در نهایت خواننده شاهد گسترش ابعاد ادراکی در آفاق و تفقه و تعمیق در انفس خواهد شد.

    وا ژگان کلیدی: اشراف  علم   ایمان  رب  بشر  قوه

    مقدمه: از آنجایی که تولد انقلاب اسلامی در سال 1357 ، توانست در دو قدرت غرب و شرق را متوجه قدرت سومی بنام جمهوری اسلامی که برخلاف کشورهای جهان که همگی، مستعمره این دو استکبار بودند نماید و  معنای استقلال و آزادی را در جهان با تبلور انقلاب اسلامی ایران رقم بزند، (لذا در طول این چهل سال هفت دستاورد ، از نگاه مقام ولایت در بیانیه گام دوم بیان شده ، که می بایست مورد  صیانت قرار گیرد و هفت توصیه ای که عمل به آن را ، در سه محور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی   فرض فرموده اند). به نظر بنده توجه و نقش آفرینی در این راستا بر همگان در حد توان واجب و ضروری است. این مقاله بر مبنای “ثقلین” خواننده را در کنار زندگی واقعی به بصیرتی، فوق بصر ارتقاء داده و متضمن عبور از مسیر سخت و حساس زندگی می کند. البته نه به خاطر نویسنده مقاله، بلکه به خاطر محتوای نورانی که کل ازمنه و امکنه را در برمی گیرد. خلاء های موجود در جهان و غفلت بشریت از امانت “ثقلین” موجب سرگردانی و تحیر بشریت گردیده است که بازگشت به سمت تنها استاندارد حقیقی جهان ، کلید سعادت بشریت خواهد بود. هرچند اکثر مردم بی توجه اند ولی آثارشان در زندگی موثراست.

     

     

       ” و بگو پروردگارا ، مرا به قدم صدق داخل و با قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود مددکار دائمی  عطا فرما”2

     فرآیند  طراحی اشراف :

    در سطح امکان سنجی، براساس  مبانی و پیشینه طراحی و نیازها والزامات اشراف، طرح و برنامه ریزی تدوین ، می گردد.

    در سطح تبیین تکالیف و انتظارات ، بر اساس مستندات بیرونی و درونی ، تکالیف و انتظارات تبیین می گردد.

    در سطح مطلوبیت ها ، براساس تعیین گزاره های مرتبط و طراحی الگوی تدوین مطلوبیت ها رسالت اشراف و از آن چشم انداز اشراف و ارزش های اشراف تدوین می گردد.

    در سطح شناخت راهبردی، بر اساس تحلیل بیرونی و تحلیل درونی ، چالش های راهبردی و عوامل حیاتی موفقیت حاصل می شود.

    در سطح راهیابی راهبردی ، براساس مبانی نظری ، مامورت اشراف و ارکان تحول ، اهداف و راهبردهای تحول و از آن طرح های اقدام و الزام طرح بوجود می آید.

    در سطح آخر برای جهت مستند سازی ، تدوین گزارش نتایج و تنظیم سند راهبردی حاصل می گردد.

    مانیتورینگ یا داشبورد قرآن:

    با توجه به آیه 87 سوره حجر، کل آیات قرآن کریم در 7 آیه سوره الفاتحه، خلاصه گردیده است . این سوره در دو قسمت که نصف آن به حضرت ربوبی و نصف دیگر به بندگان شامل می گردد. بطوری که با قرار گرفتن در مسیر حمد ، بندگان به واسطه عنصر ایمان ، در کنار بهره مندی از سرمایه عام (رحمانیت) ، می توانند از سرمایه های خاص(رحیمیت) نیز بهره مند گردند. با سرلوحه قرار دادن مالک دین در تمامی امور از طریق عبودیت مشمول کمک های خاص خدا شده و با ورود به هدایت الهی ، ضمن بهره مندی از نعمت ولایت عترت، در مسیر صراط مستقیم از انحراف افراطی( مسیحیان که حلال های خدا را بر خود حرام کرده اند) و تفریط (یهودیان که بخشش گناهان بدون توبه را از جانب خدا تضمین شده می پندارند) به سعادت حقیقی دست     می یابند.

    (( و همانا ما به تو سبع المثانی(سوره حمد) و قرآن بزرگ دادیم)) 3

    امام صادق(ع): (( بخدا سوگند نعمتی را که خدا به بندگان انعام کرده، ما هستیم وتنها بواسطه ما مردم رستگار می شوند.)) 4

    منشور ولایت:

    ولایت جایگاهی است که چکیده ثقلین در آن جمع شده است و این نائب عام مشروعیت خود را از خدا و مقبولیت را از مردم مومن دریافت می کند. با تقوا و فقه پویا، امت واحد را رهبری و هدایت می کند. بنابراین تمسک به اشراف ولایت در زمان غیبت همان نقش تمسک به معصوم(ع) را دارد.

    1. ناظر به اشراف 2. ناظر به تحول 3. ناظر به طراحی

    مطلوب های اساسی اشراف: گزاره هایی برانگیزاننده، آرمانگرا، آینده نگر، آینده ساز و منبعث از باورهای اشراف ، متکی به اراده مدیران، متکی به اراده ولایت و ناظر به تعهدات پایدار و عمل اشراف و نیز ناظر به کیفیت یا حسن عمل مجموعه ها در قالب رسالت، چشم انداز و ارزش ها.

    رسالت اشراف: این مهم با ساختن اشرافی متعالی، روز به روز نوشونده، اثر بخش، کارآمد و تعامل سازنده با ذی نفعان در سلسله مراتب به انجام می رسد.

    چشم انداز اشراف: 1. سرمایه انسانی 2. زیرساخت ها و سامانه ها 3. کارآمد و چابک در ساختار 4. دانایی محور برخوردار از دانش پیشرفته اسلامی ایرانی 5. کار آمد در پایش و ارزیابی تحقق فرامین و تدابیر در امور مرتبط  6. صاحب صلاحیت در بسط نظری و پیاده سازی فرامین در امور اشراف 7. توانمند در ارزیابی اثربخشی اهداف و راهبردها در مجموعه ها  8. کارآمد در پایش و ارزیابی روزآمد عملکرد، وضعیت، موقعیت ، تحقق اهداف و راهبردها و پیامدهای اجرا 9. هوشمند در کشف نقاط ضعف و راهکار مناسب 10. توانمند در تولید اطلاعاتراهبردی و تصویر سازی برای ترازیابی، تصمیم سازی و تصمیم گیری 11. موثر در کمک به ارتقای شایستگی های مجموعه در مواجهه با تهدید ها و چالش ها. 12. توانا در شناسایی و استعداد یابی عناصر کارآمد و مسئولیت پذیر

     ارزش های اشراف: 1.  ارزش های محوری اسلام و انقلاب اسلامی 2. تعقل و تفکر ، ابتکار، خلاقیت و نوآوری   3  . یادگیرندگی، تحول گرایی ، نوشوندگی و رشد مستمر 4. آینده نگری، نگرش سیستمی و راهبردی 5. واقع نگاری، اتقان و اعتبار و اعتماد آفرینی 6. به روز و به هنگام بودن، گویایی و سنجش پذیری 7. هوشمندی، حیطه بندی و طبقه بندی

    تقدیرات الهی:

    (( خداوند هر چه را بخواهد محو  یا  اثبات  می کند و ام الکتاب تنها نزد اوست)) 5

    تقدیرات ثابت:

    در بحث ارزش های اشراف در کنار آگاهی به مولفه های علمی فوق الذکر، آگاهی از چارچوب ثابت و متغیر حقیقی در هستی حائز اهمیت می باشد. بنابراین توجه به تقدیرات ثابت و متغیر الهی مطابق اسناد قرآنی در تسلط بر اوضاع ضروری می باشد. چرا که تمامی ارزش های اشراف واقعی متاثر از ارزش های اشراف حقیقی می باشند.

    (( در کلام ما تبدل راه ندارد.))6

     (( هر چیزی نزد پروردگار دارای حساب وکتاب دقیقی است)) 7

    (( این گونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است)) 8

    (( و فقط مقربان الهی با اذن خداوند می توانند بر آن آگاه شوند.)) 9

    تقدیرات متغیر:

    (( با ایمان و تقوا ، مسیر الهی ، به لطف و برکت تغییر می یابد.)) 10

    (( کسانیکه توبه کنند، ایمان آورند وعمل نیکو انجام دهند، خداوند بدی های آنان را به خوبی و حسنه تبدیل می کند.)) 11

    (( اگر شما برگردید ، ما هم برمی گردیم)) 12

    (( خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد ، مگر آنکه آنها خودشان را تغییر دهند.)) 13

    (( هر روز در شان مخصوص همان روز است.)) 14

    (( چون راه انحراف را انتخاب کردند ، خدا هم منحرفشان ساخت.)) 15

    (( دعا کنید تا من برای شما مستجاب کنم.)) 16

    ((شاید خدا با پدید آمدن شرایط ، برنامه جدیدی را بوجود آورد.)) 17

    مسائل اساسی پیش روی اشراف:

    1. پرسش نلمه ها 2. گزارش ها 3. فرآیندها  4.  کارگروه ها  5. کارنامه  6. راهکارها  7. فرامین  8. جشنواره   9. ذی نفعان(سازمان و …)  10. ساختار  11. مانیتورینگ  12. چیستی  13. سرمایه انسانی  14. دانش محوری  15. اثر بخشی

    راه یابی به اشراف:  نظر به اینکه هر کس در زندگی براساس باورها و فرضیه های ذهنی خود ، درک و عمل می کند، لذا در یک سازمان و مجموعه واحد، جهت بقاء و بالندگی آن می بایست یک نگاه و فرضیه واحد و شفافی را داشته باشند تا اراده اجماع در جهت یک هندسه ذهنی مشترک،  در حرکت باشد. ” اگر ما توانستیم آرمانگرایی را با واقع بینی و واقع گرایی همراه کنیم، ترجمه عملیاتی اش می شود اینکه ما تدبیر را با مجاهدت ترکیب کنیم؛ هم مجاهدت کنیم و مجاهدانه حرکت کنیم، هم این حرکت مجاهدانه در یک چهارچوب تدبیر شده ای قرار بگیرد.” (3/5/91  امام خامنه ای)

     اشراف از پارادایم قرآن کریم:

    نظر به مرتبه نازله عقل و درک بشریت در مقایسه با سطح پارادایم قرآن و عترت(علیهم السلام) لازم است در کنار مسائل علمی مطرح شده، افق دید را از دنیای طبیعت تا آفاق الهی و درک قوای موجود در وجود خود را از حواس پنج گانه حیوانی به مرتبه شناخت و تربیت قوای بیست گانه انفس برسانیم.

    (( فرو فرستادیم برتو این کتاب را در حالی که بیان کننده و روشنگر هر چیزی است.)) 18

    امام صادق(ع): (( خداوند در کلام خود(قرآن) بر بندگان خود تجلی کرده است، ولی مردم نمی بینند.)) 19

    امام باقر(ع): (( نشانه کمال قرآن این است که ریشه و سرچشمه همه سخنان رسول الله و ائمه (ع) است، پس هرگاه حدیثی گفتیم، سند قرآنی آن را از ما بخواهید.))

    امام صادق(ع): (( خداوند قرآن را برای زمان خاص قرار نداده و بنابراین در هر زمان، جدید و تازه است و در نزد هر مردمی ، طراوت و شادابی خود را تا روز قیامت دارد.)) 20

    (( قرآن را با دقت و تامل بخوان)) 21

    (( این کتابی است پر برکت که بر تو نازل کرده ایم تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان متذکر شوند.)) 22

    ((آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند، یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است.)) 23

    امام علی (ع): (( قرآن ، برای عوام عبارت ظاهری ، برای خواص اشارات رمزی، برای اولیای خدا ، لطائف الهی و برای انبیاء ، حقایق است.))

    (( کلید غیب تنها نزد اوست. جز او آن را نمی داند وآنچه در خشکی و دریاست میداند وهیچ برگی فرو نمی افتد مگر آن را می داند و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین وهیچ تر وخشکی نیست مگر اینکه در کتابی روشن است.))24

    ))  رحمت خدا به دست مستکبران نیست تا میان هر کس که بخواهند تقسیم کنند.)) 25

     

    تحول اشراف:

    برای نیل به تحول اشراف، نیاز به یک حرکت درونی برای پیشرفت وتعالی(پیش روندگی) و نیز یک حرکت بیرونی برای تاثیر گذاری در محیط(پیش برندگی) است.

    در این خصوص  اهداف بایستی همیشه ثابت ، ولی روش ها  نسبت به موقعیت توسط تدبیر، متغیر باشند. 

    به تحقیق نگاه اگثر بشریت به هستی ، یک حیات طبیعت محض است که تصور ناقص بر مبنای پندار بی اساس و به دور از وجود حقایق و نقش عوامل حقیقی در کنار نقش عوامل طبیعی محاسبات بشر را در هاله ای از ابهام و حیرت نگه داشته است.

     ساختار قوای درونی انسان:

               شناخت، تربیت و تقویت قوای درونی انسان موجب استیلای بعد روحی و عقلانی بر بعد جسمی و روانی می شود. بدیهی است که تمامی امور خارجی انسان در پرتو قدرت درونی قابل هدایت و مدیریت است. در نتیجه   هر اندازه اشرافیت علمی و عملی ما به ساختار اندرونی ، موجب تقویت توانایی و اراده ما، در امور خارج از وجود بدن خواهد شد. استخدام قوای خشم ، شهوت و وهم، حول محور عقل، سعادت بشری را به دنبال دارد.

    نفس از دیدگاه امام علی (ع):

    نفس نامی نباتی{1. قوه ماسکه 2. قوه جاذبه 3. قوه هاضمه 4. قوه دافعه 5. قوه مربیه}

    نفس حسی حیوانی{1. قوه شنوایی 2. قوه بینایی 3. قوه بویایی 4. قوه چشایی 5. قوه بساواتی}

    نفس ناطقه قدسی{1. قوه فکر 2. قوه ذکر 3. قوه علم 4. قوه حلم 5. قوه هوشیاری}

    نفس کلی الهی{1. قوه هستی در نیستی 2. قوه نعمت در سختی 3. قوه عزت در خواری 4. قوه فقر در غنا 5. قوه صبر در بلا}

     

    تنها سامانه استاندارد حقیقی در جهان هستی:

    نظر به اینکه اسلام برترین و کامل ترین برنامه همیشگی بوده و تنها برنامه ای است که کهنگی و منسوخ شدن درآن راه ندارد ، می توان به عنوان سامانه ای جامع و مطمئن در جهان نام برد که تضمین کارایی و ماندگاری آن توسط خالق یکتا برای تمام اعصار معرفی شده است که ساختارش براساس علم محکم الهی (حکمت)، تشکیل و توسط حضرت ربوبی پشتیبانی و مدیریت می گردد.

    یکی از ویژگی های این سامانه عظیم نسبت به سامانه هایی که با قدرت مخلوقات جهان و علم ناقص بشری پیاده سازی شده و برای مدتی معین جولان داده می شوند، در ماندگاری و بقای آن و نیز ملاک سعادت یا  شقاوت بشریت است.

    ناگفته نماند که در هر سامانه ای شاخص و ملاک هایی مطرح است که در این سامانه ملاک عملکرد بر مبنای   ” احسن”  است،  نه ” اکثر” در واقع اکثریت امتیاز و نشانگر کمیت است نه کیفیت !

    (( ما آنچه در زمین جلوه گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را به آن امتحان کنیم که کدام یک در طاعت وحب خدا عملشان نیکوتر خواهد بود.)) 26

    “اسلام”  از دیدگاه امام علی (ع): 

    برای کسی که می خواهد پند بگیرد = مایه عبرت

    برای کسی که دوستدارش باشد= عزت                                                               

    برای کسی که راست بگوید = نجات

    برای کسی که داخل آن شود =  صلح و سلامتی                    

     برای کسی که به آن نزدیک شود = تقرب

    برای کسی که به آن اقتدا کند = پیشوا                                                                

    برای کسی که توکل کند = اعتماد

    برای کسی که کارش را بسپارد = امید

    برای کسی که به آن چنگ زند = ریسمان                                                           

    برای کسی که احسان کند = سابقه

    برای کسی که آن را دین خود قرار دهد = ذخیره                                               

    برای کسی که صبر کند = سپر

    برای کسی که خود را به آن محکم کند =  دستاویز                                           

    برای کسی که تقوا پیشه کند = لباس

    برای کسی که بوسیله آن به مخاصمه دشمن رود = شاهد                               

    برای کسی که به آن بیاراید = زینت

    برای کسی که هدایت یافته = پناه و کمک

    برای کسی که آن را بیاموزد = دلیل محکم                                                         

    برای کسی که امن می طلبد = پناهگاه

    برای کسی که آن را وسیله روشنایی خود قرار دهد = نور                                

    برای کسی که تسلیم باشد = باعث اطمینان

    برای کسی که با آن به محاکمه رود = باعث غلبه                                               

    برای کسی که راستگو باشد = باعث خوشی

    برای کسی که آن را در قلب خود جای دهد = علم                                             

    برای کسی که متقی باشد = موعظه

    برای کسی که آن را روایت کند = حدیث                                              

       برای کسی که قصد آن را کرده باشد = بصیرت

      برای کسی که آن را مورد تجربه وآزمایش قرار دهد = حلم     

     برای کسی که تدبر وتفکر کند = شفا و تعقل

    برای کسی که به آن قضاوت کند = حکم

         برای کسی که زیرکی کند = فهم 

      برای کسی که فکر کند = یقین                                                                               

    برای کسی که آن را نشان خود قرار دهد = نشانه27 

    اشرف مخلوقات با وجود اعلم بودن و علی (ع) با دارا بودن علوم زمین و آسمان ها ، در مقابل علم مطلق  خدا زانو زده دائما ذکر (( رب زدنی علما)) می گویند و علی (ع) بیان می کند اگر نبود آیه 39 سوره رعد تمام اتفاقات آینده را تا قیامت ، خبر می دادم. در حقیقت تنها قرآن است که بشریت را بنا به توصیف خود خدا اشراف و آگاه می کند و هر دری جز قرآن( از دیدگاه عترت علیهم السلام) بیراهه و سرگردانی است.  

     (( خداوند هرچه را بخواهد، محو  یا اثبات می کند و ام الکتاب تنها نزد اوست)). 28

    ((و بدون شک ما به پیشینیان از شما علم داریم وبه آیندگان نیز آگاهیم.)) 29

     (( واز آنچه به آن علم نداری پیروی مکن، چون گوش و چشم و دل، همه این ها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت)) 30

    ((از دست و پا واعضای دیگر هم سوال خواهد شد)) 31

    خداوند نور است و بندگان خود را بسوی نور دعوت می فرماید. اولین خطابش (( اقراء))  نشانگر همین مسئله است.

    نگاه بندگان اگر با نگاه خالق باشد، جایی برای اختلاف و انحراف بندگان نمی ماند. وقتی اشرف بندگان حضرت محمد(ص) از خالقش می خواهد: (( اللهم ارنی الاشیاء کما هی )) و امام علی(ع) بیان می کند:(( لو کشف الغطاء ماازده یقینی )) انسان عاقل به تفاوت های نگاه حقیقی و واقعی پی می برد. لذا انتخاب و درک نگاه الهی تنها از روی طبیعت انسان مقدور نبوده ، می بایست از حیث روح حقیقی وی ملموس باشد. (( لا یمسه الا المطهرون)) . برای دستیابی به این نگاه حقیقی (( پروردگارت را پرستش کن تا آنکه یقین، تورا فرا رسد)) 32

    امام علی(ع) : (( آدم کوردل عوالم ماوراء دنیا را نمی بیند و زندگی دنیوی تنها نهایت دیدن اوست، اما آدم بصیر و بینا آینده را با بصیرت خود می نگرد و می داند که سرای حقیقی و جاودان ، ورای این جهان است.)) 33

    همه بدبختی و انحراف بشریت از مسیر نور و سرگردانی در فضای تاریک ، عدم توجه و پایداری به قرآن کریم است که قرآن تجلی گاه خداوند و سند حقایق و ملاک ارزش ها نزد خداست.

    (( پس از حق ، چه چیزی جز ضلالت وگمراهی است)) 34

    ((خدا را بیشتر یاد کنید تا رستگار شوید.)) 35

    (( کسی که از یاد خدا رویگردان شود ، زندگی سخت وتنگی خواهد داشت.))36

    قرآن و عترت ملازم هم بوده و تنها سامانه استاندارد حقیقی در جهان می باشد که برای هر زمان و مکان ، ملاک و شاخص حق می باشد. البته بنا به آیات و روایات قوانین الهی فقط به دست خداست و تغییرات لازم تنها از سوی خدا صورت می گیرد.

    در حقیقت (( علم خدا بر همه چیز اشراف و احاطه دارد)) 37

    یعنی همه چیز در نگاه خدا آشکار بوده و غیب و پنهان برای او معنا ندارد. (( عالم غیب و آشکار است)). 38

    اکثر بشریت از روی ظن می گویند(( چیزی جز زندگی این دنیا وجود ندارد، میمیریم و زنده می شویم)) 39

    در حالیکه حضرت ربوبی در کنار رحمت های عام الهی، رحمت های خاصش را هم در طول زندگی برای مخلصین افاضه می فرماید.

    (( یاری مومنان از جانب ما لازم است.)) 40

    (( مگر ندیدی که ما به سراغ زمین می آییم و دائما از اطراف آن می کاهیم. خداوند حکم می کند و هیچ تجدید نظر کننده ای برای حکم او نیست و او سریعا به حساب همه می رسد.)) 41

    (( … ما اینگونه برای یوسف تدبیر کردیم….)) 42

    (( او صاعقه ها را فرو می فرستد تا هر که را بخواهد مورد اصابت قرار دهد….)) 43

    (( و اگر خدا از کردار زشت خلق مواخذه کنددر پشت زمین هیچ جنبنده ای باقی نگذارد….)) 44

    (( خداست که زنده می کند و میمیراند و وارث می شود.)) 45

    (( اوست که بادهای عقیم و بی فایده را گاهی سرچشمه برکات می کند.)) 46

    (( ابرهای پراکنده را حرکت و به هم متصل می کند وباران را نازل می فرماید.)) 47

    (( ….وما بر هدایت و روشنایی آنها افزودیم وبه قلب آنها قوت بخشیدیم، زیرا آنها بپا خاسته بودند.)) 48

    استاد قرائتی : عکس العمل گروه ها در برابر دعوت حق:

    به منظور ارزیابی و شناخت جایگاه خود در مواجهه با دعوت حق، نیاز به شناخت انواع گروه ها از منظر قرآن کریم هستیم لذا توجه به مراتب این گروه ها جایگاه استقرار حقیقی ما را در مسیر حق تعیین و آمادگی  را تقویت می کند.

    گروهی در انتظار فهم راه خدا و پیمودن آن هستند. 49

    گروهی به خاطر خدا هجرت می کنند.50

    گروهی بخاطر در راه خدا بودن محاصره می شوند.51

    گروهی در راه خدا آزار را تحمل می کنند.52

    گروهی منادی دعوت دیگران به راه خدا می شوند.53

    گروهی در راه خدا هرگز سست نمی شوند54

    گروهی در راه خدا می جنگند.55

    گروهی کشته می شوند.56

    گروهی خیال می کنند در راه خدا هستند.57

    گروهی راه خدا را کج می خواهند.58

    گروهی راه خدا را بر دیگران می بندند.59

    گروهی برای بستن راه خدا پول ها خرج می کنند.60

    در کل ” متقین” قرآن را سراسر (( خیر)) نحل/ 30  ولی ” مستکبرین” قرآن را (( افسانه )) نحل/ 24 می پندارند.

    امام علی (ع): (( قرآن درمان بزرگترین دردهاست که کفر ، نفاق و گمراهی  باشد)) 61

    اشراف پیامبر(ص) و عترت(علیهم السلام)

    اهمیت و دقت به جایگاه ویژه اشرف مخلوقات و باور به اشراف پیامبر(ص) به اذن خدا بر اوضاع هستی که نور قرآن علی رغم طلوع دفعی بر دل پیامبر اکرم(ص) بطور تدریجی نیز فقط بر دل رسول اکرم(ص) نازل و از زبان ایشان بیان و در رفتار تبلور یافته است. با اشاره به مطالب زیر تا حدودی مرتبه اشراف و اهمیت این مقام بی بدیل برخوانندگان گرامی ذکر می گردد.

    (( تمامی علوم غیبی نزد خداست مگر به اذن خدا، قسمتی به رسولش داده شود.)) 62

    امام مهدی (عج): (( ما از اوضاع شما کاملا باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست)) 63

    (( محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوی دل و سخت بایکدیگر بسیار مشفق و مهربانند. آنان را در رکوع وسجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا وخشنودی او را به دعا می طلبند وبر رخسارشان از اثر سجده نشانه ها پدیدار است که این وصف حال آنها در تورات و انجیل مکتوب است که مثل حال آن رسول به دانه ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد شاخه ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوت یابد تا آنکه سطبر و قوی گردد وبرساق خود به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود ، گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند.)) 64

    (( آنچه را پیامبر به شما آورده بگیرید واز آنچه شمارا نهی کرده دور شوید)) 65

    خداوند، مزد رسالت را مودت اهل قربی می فرماید.(( الا الموده فی القربی)) 66

    (( قل وما سئلتکم من اجر فهو لکم)) 67

    امام علی(ع): (( همانا دوست محمد کسی است که خدا را اطاعت کند، گرچه از نظر فامیلی و نسب دور باشد و دشمن محمد کسی است که خدا را نافرمانی کند، گرچه از بستگان پیامبر(ص) باشد.)) 68

     

    به منزل کوش تو همچو مه نو              در این نیلی فضا هردم فزون شو

    مقام خویش اگر خواهی در این دیر         به حق دل بند و راه مصطفی رو  (( اقبال لاهوری))

     

    تهدیدات مسیر زندگی:

    تصمیم برای طی مسیر حق، یک طرف قضیه است، طرف دیگر مسئله تهدیدات و موانع سر راه است که می بایست بخشی از کل اراده را که در پیمودن مسیر حق می باشیم، بایستی جهت رفع موانع و تهدیدات مسیر ، تخصیص دهیم. با آگاهی از میزان و سطوح نفوذ شیطان و آسیب ها و تهدیدات احتمالی مسیر، می توان برنامه ریزی دفاعی و با غلبه بر موانع مسیر حق را پیروزمندانه در پیش گرفت.

     (( توجه خویش را به سوی دین حقگرایانه پایدار و استوار کن، همانا این فطره الله را که همه مردم را برآن آفریده، نگهدار)) 69

    پیامبر(ص) : (( هرکس نعمت خداوند را تنها در خوراک و پوشاک بداند، هم در عمل کوتاهی کرده وهم به قهر خدا نزدیک شده است))

    (( زیبا جلوه نمودن کارهای گناه توسط نفس انسان)) 70

    (( تزیین و زیبانمایی زشتی ها، گاهی توسط شیطان)) 71

    (( زرق و برق دنیا)) 72

    میزان و سطح نفوذ شیطان(لعنت الله):

    (( شیطان در اهداف و آرزوهای پیامبران چیزی را القا می کند،ولی خداوند توطئه اش را خنثی می نماید)) 73

    (( شیطان با مومنان تماس می گیرد،ولی آنها متذکر شده و نجات می یابند.)) 74

    (( شیطان در روح مردم عادی فرو رفته و وسوسه می کند.)) 75

    (( شیطان در عمق جان افراد فاسق رفته و بیرون نمی آید وبر فکر ودل و اعضای آنان تسلط می یابد.)) 76

    آزادی انسان در انتخاب راه حق و راه باطل امری آشکار است. شیطان و لشکریانش بر انسان تسلط نداشته و در حد دعوت و وسوسه است. که انسان عاقل با اخذ ایمان و بهره مندی از عامل توکل در برابر فریب و وساوس شیاطین مقاومت وبه برکت جنس اخلاص ، از محافظت و وکالت حضرت ربوبی بهره مند می گردد.

    (( قطعا تو بر بندگان (خالص) من تسلط نداری و حمایت و نگهبانی پروردگارت کافی است.)) 77

    آغاز فریب و انحراف انسان از عدم توجه به اراده های درونی است که بجای تمییز و تشخیص خواسته ها وامیال درونی که آیا بر اساس حق است یا باطل ، بدون یقین به علم ، اراده به عمل می کنند . در حقیقت همه افکار، گفتار و رفتاری که از انسان سر می زند، از اراده درونی آن می باشد.

    چون به هر میلی که دل خواهی سپرد                 از تو چیزی در نهان خواهند برد

    ))  تو به خلق بگو که به هرکس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد و خدای شما بر آنکه راه هدایت یافته از همه کس آگاهتر است.)) 78

    پیامبر(ص): (( سه دسته از اغوای شیطان در امانند: کسانیکه همواره در ذکر وبه یاد خدا هستند، کسانیکه از ترس خدا گریه می کنند و کسانیکه در سحر ها از گناهان استغفار می نمایند.)) 79

    مومن:

    اغلب مومنان به دلیل ساده انگاری و کم توجهی به موانع و آفت های مسیر زندگی، گاها از طریق اخلاص ، خارج و دچار شرک در افکار، گفتار و رفتار می گردند. که این انحراف ، آثاری را به همراه دارد که نیاز به جبران است.

    1. مومن مخلص
    2. مومن مشرک

     امام باقر(ع): (( مردم در عبادت موحد هستند ولی در اطاعت از غیر خدا گرفتار شرک می شوند.)) 80

    (( ….خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانیدودر دل هایتان نیکو بیاراست وکفر وفسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت و اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند.)) 81

    1. مومن مخلص

    1-1- در انفاق از کسی توقع پاداش و تشکر ندارد. 82

    2-1- در عبادت جز خداوند کسی را بندگی نمی کند. 83

    3-1- در تبلیغ به غیر از خداوند کسی پاداش نمی خواهد. 84

    4-1- در ازدواج از فقر نمی هراسد و توکل به وعده خداوند کند. 85

    5-1- در برخورد با مردم جز رضای او همه چیز را کنار می گذارد. 86

    6-1- در جنگ از کسی به جز خداوند نمی هراسد. 87

    7-1- در محبت، هیچ کسی را  به اندازه خداوند دوست نمی دارد. 88

    8-1- در تجارت و کار از یاد خداوند غافل نمی شود. 89

    1. مومن مشرک

    1-2- عزت را از دیگران آرزو می کند. 90

    2-2- در عمل کار شایسته را با کار ناشایسته می آمیزد. 91

    3-2- در برخورد با دیگران دچار تعصبات حزبی و گروهی می شود. 92

    4-2- در عبادت بی توجهی و ریا کاری می کند. 93

    5-2- در جنگ از مردم می ترسد. 94

    6-2- در تجارت و امور دنیوی، افزون طلبی او را سر گرم می کند. 95

    7-2- در انتخاب دین و دنیا، دنیا را می گیرند و پیامبر را تنها می گذارند. 96

    علت عذاب الهی:

    اولیَ بودن و اهمیت موضوع دفع ضرر بر موضوع جلب منفعت امری واضح، ولی مورد غفلت اغلب بشریت بوده است . قرآن کریم انذار را مقدم بر بشارت می آورد  و این بیانگر همین امر می باشد.

    هرچند جهل بشریت بستر انحراف است ،اما بسیاری از مردم با وجود علم به موضوع، فاقد ایمان به علم بوده ، مسیر کفر را پیش می گیرند.

    (( حق را می دانند، ولی آگاهانه کتمان می کنند.)) 97

    ((مطلب را درک می کنندولی روی آنرا می پوشانند)) 98

    (( با آن که از درون ، یقین دارند، انکار می کنند.)) 99

    (( نعمت خدا را می شناسند، سپس آنرا انکار می کنند و بیشتر آنان کافر و ناسپاسند)) 100

    ((پیامبر را مثل فرزندان خود می شناختند، ولی انکارش می کردند.)) 101

    پوشاندن ، تغییر دادن یا ندادن حق ، بستر عذاب را فراهم می کند در واقع کفر و ظلم عامل نزول بلا و هلاکت انسان هاست.

    (( همین که باغ ها ثمر داد ، بخورید و روز درو کردن و میوه چیدن حق آن (محرومان) را بدهید و اسراف نکنید، چرا که خداوند، اسراف کاران را دوست ندارد.))102

    (( پس ستمکاران، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنی دیگر تغییر دادند، ما هم به خاطر ستم پیشگی آنان ، عذابی آسمانی برآنان فرستادیم)) 103

    اشراف از دیدگاه ولایت:

    در هر حال ولایت ، تبلور ثقلین در زمان غیبت امام مهدی(عج) است و تالی و تفسیر قرآن از زبان ولایت معقول، مشروع و مقبول خواهد بود.

    (( و بگو به خلق که هر عمل کنید خدا آن عمل را می بیند و هم رسول و مومنان بر آن آگاه می شوند آنگاه به سوی خدائی که دانای عوالم غیب و شهود است باز خواهید گشت تا شما را به جزاء نیک و بد اعمالتان برساند.)) 104

    امام خامنه ای( مدظله العالی) در مورد چیستی و چرایی اشراف(12/9/97)

    شبیه شخصیت مالک اشتر را در خودمان منعکس کنیم.

    ابعاد شخصیت مالک اشتر را ملاحظه کنیم.

    1. مالک از میان شخصیت های اطراف پیامبر (ص)، امام علی(ع) را انتخاب و به او دل می دهد.
    2. مالک صراط مستقیم را با بصیرت خویش در امام علی(ع) می یابد.
    3. احساس مسئولیت می کند.
    4. احساس مجاهدت دارد.(همیشه به کار بودن)
    5. قدرت فرماندهی مالک اشتر
    6. شجاعت مالک اشتر
    7. عزم راسخ او در میدان جنگ که به هیچ وجه به فکر عقب نشینی نیست.(صلابت فوق العاده)
    8. معنویت و عبادت و تقوا و تواضع مالک اشتر
    9. صبر مالک اشتر(در مقابل بی ادبی و مسخره کردن پسربچه،مالک به مسجد می رود واز خدا برای شفای بیماری بی ادبی بچه دعا می کند و خودش هم او را می بخشد)

     

    اشراف فقط اطلاع نیست، وقتی انسان واقعیت ها را از نزدیک می بیند یعنی روی زمین می رود ، در میدان از نزدیک مشاهده می کند چیزهایی را می فهمد که در گزارش های مکتوب و این ها نمی شود آنها را فهمید و لو آن گزارش مکتوب صادقانه تهیه شده باشد. به گزارش های کاغذی خیلی اکتفا نکنید. باید ایستاد، باید مقاومت کرد.

    بهترین نیروی انسانی، یعنی هم از لحاظ فکر بهترین باشد، هم از لحاظ عمل بهترین باشد، هم از لحاظ عزم و اراده بهترین باشد، هم از لحاظ سرعت انتقال که چی لازم است، چه موقع لازم است و بتواند در لحظه لازم تصمیم بگیرد.

    نتیجه: باگذر معرفتی از فرآیند بسیار جامع این مقاله، به یقین خواننده با کمک عقل و فطرت سلیم، از طریق انوار و پرتوهای گرانقیمت موجود در مقاله موفق به سیر علمی و روحی در آفاق و انفس هستی شده ، بر میزان درک و علم  ، از باب ذکر، افزوده و در حوزه عمل همراه به تحولات عظیمی مواجه خواهد شد. چرا که منشاء تحولات انسان، تفکر و اندیشه های اوست. بنا براین افزایش سطح اشراف بشر، مبداء سعادت وی خواهد بود.

    درآخر امیدوارم با کاربست این نقشه راه، بتوانیم در کنار نعمت های عام الهی از نعمت های خاص الهی نیز بهره مند گردیم.

    منابع:

                                                                                                                                              

    41. رعد/41 21. مزمل/ 4 1. اسراء/  60
    42. یوسف/76 22. ص/ 29 2. اسراء/80
    43. رعد/13 23. محمد / 24 3. حجر/ 87
    44. فاطر/35 24. انعام/ 59 4. بحار/ ج 8/ ص245
    45. حجر/ 23 25. زخرف/ 32 5. رعد/ 39
    46. ذاریات/ 41 26. کهف/ 7 6. ق/29
    47. نور/ 43 27. اسرار آل محمد(ص) صفحه 264 7. بقره 162
    48. کهف/ 14 28. رعد/39 8. بقره 162
    49. (قصص/ 22) 29. حجر/ 24 9. مطففین/ 20 ،21
    50. . (نساء/ 100) 30. اسراء/36 10. اعراف/ 69
    51. (بقره/ 273) 31. نور/24 ، یس/65 ، فصلت/20 11. فرقان /70
    52. ( آل عمران 195) 32. حجر/99 12.اسراء/8
    53. ( نحل/ 125) 33. خطبه/ 331 13. رعد/ 11
    54. .(آل عمران/ 146) 34. یونس/32 14. الرحمن/ 29
    55. (نساء/ 76) 35. انفال/ 45 15. صف/5
    56 .(آل عمران/ 169) 36. طه/ 124 16. غافر/ 60
    57. (اعراف/ 30) 37. طلاق/12 17. طلاق/ 1
    58. .(اعراف/45) 38. زمر/47 18. نحل/ 89
    59. (اعراف/45) 39. جاثیه/24 19. بحارالانوار/ ج 92
    60. .(انفال/36) 40. روم/ 47 20. میزان الحکمه/ج 8

     

    87. احزاب/39 74. اعراف/201 61.. نهج البلاغه/ خطبه 176
    88. بقره/165 75. الناس/ 5 62. .جن/ 26
    89. نور/37 76. زخرف/ 36 63. بحار ج 53 ص 175
    90. نساء/139 77. اسراء/ 65 64. فتح/ 29
    91. توبه /102 78. اسراء / 84 65. حشر/ 7
    92. مومنون/53 79. جامع احادیث شیعه/ ج 14 66. شورا / 23
    93. ماعون/5-6 80. کافی ج2 67. سبا/ 47
    94. نساء/77 81. حجرات/ 7 68. بحار ج / 67
    95. تکاثر/1 82. انسان/9 69. روم/30
    96. جمعه/11 83. کهف / 110 70. یوسف/ 83
    97. بقره/ 146 84. هور/9 71. انفال/48
    98. بقره/ 89 85. نور / 32 72. یونس / 24
    99. نمل/ 14 86. انعام/91 73. حج/ 52
    102. انعام/ 141 101. بقره/ 146 100. نحل/ 83
      104. توبه/ 105 103. اعراف/ 162

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.